DINGA!! AKU DEKA DATAI BARU ENDA LAMA AGI! [PEMANDANG 22:12]

Thursday, April 2, 2009

Testimuni Lawrence Atun: Pergumulan Yang Punyai Jawabanya


Shalom saudara-saudari dalam Kasih Tuhan,
Salam kita bertemu sekali lagi. Semoga kita semua sehat disamping penuh dengan berkat Tuhan. Amen!!! Pada kali ini, saya ingin berkongsi pula mengenai dengan Pengumulan yang punyai Jawabannya. Saya pasti semua kita tahu apakah itu pengumulan kan? Bagi saya, pengumulan itu adalah sesuatu masalah yang menimpa hidup peribadi seseorang. Pasti kita semua pernah mengalami suatu pengumulan dalam hidup kan? Maybe ada yang tak pernah mengalami pengumulan, Puji Tuhan. Tapi yang pastinya kita manusia ini tak sempurna dan tidak pernah terlepas dalam menghadapi masalah.
Saya ingin 'share' sikit topik ini mengenai peribadi saya. Saya juga pernah mengalami pengumulan yang amat-amat mengugat kesabaran dan juga iman saya. Perkara ini telah terjadi pada awal tahun 2006 dan membuat saya ingin menjadikan hidup saya jatuh dalam dosa.
Pada ketika itu, saya telah dituduh dalam sesuatu perkara dalam hal peribadi seseorang itu. Dan mengatakan saya merosakkan hubungan seseorang itu. Perkara itu pun telah tersebar kepada semua teman-teman seperjuangan dalam pelayanan. Ini membuat saya rasa malu dan kesal apa yang telah terjadi dan membuat hati saya hancur sama sekali waktu itu.
Banyak perkara yang saya fikirkan untuk menghadapi situasi tersebut. Saya mulai berfikir untuk lepaskan semua jawatan dalam mudamudi dan juga apapun jawatan yang saya pegang dalam pelayanan ketika itu. Saya pun memberitahu seorang Hamba Tuhan mengenai perkara ini dan dia pun mulai berbicara sama saya. Selepas Hamba Tuhan itu berbincang dan menasihat saya apa yang saya alami. Saya tertarik dengan sesuatu perkara yang disebut dia iaitu "kita melakukan sesuatu perkara dalam pelayanan adalah untuk Tuhan yang kita sembah dan bukannya untuk manusia". Saat itu saya mulai tergerak hati dan hati saya mulai bersinar kembali untuk terus berjuang dalam pelayanan. Tidak dapat dibayangkan sama sekali hati yang yang sungguh sukacita apabila Hamba Tuhan itu berbicara sama saya dengan perkara itu.
Selepas itu, saya pun mulai aktif kembali untuk melayani dalam mudamudi dan juga waktu tu ada satu pelayanan iaitu 'Ester day'. Saya pun memimpin pujian penyembahan ketika itu dan bersukacita dalam apapun perkara. Dan saya dapat memaafkan orang itu dengan hati yang gembira. Saya teringat akan satu Firman Tuhan dan berkata "Datanglah kepadaku yang letih lesu dan berbeban berat, AKU akan melegakan kamu" (Matius 11:28). Itu adalah janji Tuhan kepada kita semua. Saya pun menyerahkan segalanya kepada Tuhan dan Tuhan buka jalan bagi saya untuk menghadapi semua pengumulan saya. Puji Tuhan!!!
Saya pasti anda semua pun pernah mengalami saat yang suka dan duka anda. Saya ingin menasihati kita semua bahwa 'Tuhanlah Jalan, Hidup dan Kebenaran'. Jangan pula kita berpaling ke belakang mahupun berputus asa karna kita punyai Tuhan yang berkuasa. Serahkan segala pengumulanmu kepada Tuhan karna saya pasti Tuhan akan buka jalan bagi anda semua seperti mana Tuhan telah buka jalan kepada saya.
Saya yang mengalaminya,
Atunz

(Tu testimuni meyadi kitai Lawrence Atun ari Miri .(Kita ulih ngecheck kediri blog iya ba http://atunz86.blogspot.com/.) Iya siku ari beribu-ribu urang ti udah ngasaika pengasih Tuhan nya dalam pengirup. Aku meransang kita ke macha tu "Giga meh gamal Tuhan alu Iya deka ditemu kita". Panggaika semua penusah nuan ngagai Tuhan alu iya deka ngintu alu nyaga nuan." 1 Peter 5:7. Hallelya semina ngagai Iya ti pemadu tinggi.Amin..)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails